تهویه صنعتی برای ترکیبات آلی فرار

تهویه صنعتی برای ترکیبات آلی فرار (VOC)

در این مقاله لزوم تهویه صنعتی برای ترکیبات آلی فرار (VOCs) و روش های تصفیه هوا از آین آلاینده شیمیایی پرداخته شده است . همچنین با ماهیت ، خواص و خطرات سولفید هیدروژن و همچنین بیماری های شغلی حدود تماس شغلی آشنا می شوید .

ترکیبات آلی فرار چیست؟

ترکیبات آلی فرار (Volatile Organic Compound) یکی از آلاینده های شیمیایی صنایع پتروشیمی و یک اصطلاح برای تعریف ترکیبات آلی است که کربن جزو اصلی ساختار مولکولی آنها است. به دلیل خواص شیمیایی به خصوص آنها به آسانی در دمای 25 درجه سانتی گراد تبخیر شده و به عنوان گاز وارد هوا شوند. به همین دلیل است که می توان بوی بنزین و بسیاری از حلال ها را تشخیص داد. عمده ترکیبات آلی فرار موجود در محیط زیست در نتیجه فعالیت های انسانی است.

انواع ترکیبات آلی فرار

1- حلال‌های کلر
2- ترکیبات سوختی
حلال‌های کلر استفاده گسترده‌ ای در صنعت و در محصولات خانگی دارند. این مواد شیمیایی برای کاهش مایعات با کاربرد های گوناگون مثل خشکشویی ، پاک کننده ها و لکه برها و انحلال روغن در مخازن فاضلاب و پولیش لوازم چوبی می باشند . وینیل کلرید برای ساختن مواد پلاستیکی مثل پوشش پلاستیکی و لوله‌های آب PVC استفاده می شوند. ترکیبات سوختی مواد شیمیایی هستند که در محصولاتی مانند بنزین، نفت سفید و روغن گرمایش یافت می شوند. برای مثال، متیل ترت بوتیل اتر (MTBE) به عنوان تقویت اکتان و تولید کننده اکسیژن به بنزین اضافه شده تا انتشار مونوکسید کربن را کاهش دهد. بنزن، تولوئن و زایلن به عنوان حلال در محل کار و به عنوان اجزائی در چسب‌ها، رنگ‌ها و پاک‌کننده‌ها استفاده شده‌اند. همچنین بنزن در اگزوز خودرو و دود سیگار نیز وجود دارد.

برخی از نمونه های شناخته شده ترکیبات آلی فرار VOC

* تولوئن، * بنزن * دی کلرومتان * استایرن
* آنیلین * بوتوکسی اتانول * سیکلو هگزان * هگزان
* کلرو بنزن * اسید کارولیک (فنل) * کربن دی سولفید
* ایزو بوتان * متیل برومید * تولوئن * متیل

ترکیبات آلی فرار آلاینده پتروشیمی تهویه و تصفیه بگفیلتر کربن فعال 1پیش فیلتر vocs

منابع ترکیبات آلی فرار (VOCs)

مردم اغلب از طریق تنفس، مواد غذایی، تماس با پوست و منابع آب آشامیدنی در معرض VOC قرار می گیرند. این ترکیبات بر سلامتی و آلودگی محیط زیست ایجاد می نمایند ، به همین علت ، مقررات سخت گیرانه ای در رابطه با انتشار و بررسی ترکیبات آلی فرار اعمال شده است. ترکیبات آلی فرار آلاینده های زیان آوری در آب های زیر زمینی هستند و به راحتی عوارض مخربی بر محیط زیست یا سلامت انسان ایجاد می کند. وجود این ترکیبات در آب با وجود قوانین و استاندارد های کیفیت آب ، به دلیل عوامل مخاطره آمیز سلامتی، کنترل می شود. یک روش توسعه یافته برای شناسایی و اندازه گیری ترکیبات آلی فرار (VOCs) باقیمانده در آب استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی است.

منابع درون خانه VOCs

– دود سیگار
– رنگ‌ها و زداینده‌های رنگ
– فراورده‌های پاک ‌کننده، پولیش‌ها و واکس
– حشره‌کش‌ها
– خوشبو کننده‌های هوا
– محصولات آرایشی و بهداشتی
– فراورده‌های تفریحی مانند چسب کاردستی
– تجهیزت اداری مانند چاپگر ها و ماشین‌های فتوکپی
– شومینه‌ها یا اجاق‌های هیزم‌ سوز
– بنزین و روغن سوخت
– اسباب و اثاثیه خانه یا فراورده‌های ساختمانی مانند کف‌پوش، موکت، پارکت ، MDF
– دود اگزوز خودرو ها در پارکینگ خانه
-نفت سیاه و حلال‌ها، پاک کننده‌ها و چربی‌زداها، لاک الکل‌، جوهرها و آفت ‌کش‌ها
بعضی از موارد ذکر شده حتی در زمان انبار و حمل و نقل ازخود ترکیبات آلی فرار تولید می کنند. منابع خارج خانه VOCها شامل دود اگزوز بنزین و گازوئیل، سوزاند چوب، استخراج و پالایش نفت و گاز در پتروشیمی و گازهای خروجی صنایع هستند.

اثرات مخرب ترکیبات آلی فرار (VOCs) بر محیط زیست

ترکیبات آلی فرار در محیط زیست عمدتاً به طور مصنوعی از فعالیت‌های انسان تولید می شوند. ترکیبات آلی فرار به آسانی می‌توانند در هوا جا به جا می شوند ، اگر بدون در نظر گرفتن تدابیر ایمنی روی زمین ریخته شوند، قسمتی از آن تبخیر شده و ما بقی آن وارد زمین می شود و در نهایت به آب های زیرزمینی می پیوندند. مانند ، نشت بنزن داخل سوخت های گازوئیل و بنزیل روی زمین یا زیرزمین . از سایر ترکیبات آلی فرار (VOCs) که از طریق خاک به آب های زیر زمینی نشت میکنند می توان به متیلن کلراید و پرکلرواتیلن اشاره کرد ترکیبات آلی فرار به مرور زمان بیشتر و بیشتر در خاک نفوذ میکنند و به نقاط عمیق تر پوسته زمین نفوذ میکنند و در نهایت به منابع آب های زیر زمینی و چاه ها می رسند و از طریق آب آشیمیدنی وارد بدن انسان و جانواران و گیاهان می شودند. به دلیل فرار بودن ماهیت این مواد و سرعت تبخیر بالا ، معمولاً، در آب رود خانه و یا دریا حوضچه های رو باز وجود ندارند

بیماری های شغلی ترکیبات آلی فرار(VOCs) برای انسان

* بنزن:

خواب آلودگی، سرگیجه ، سردزد، خستگی، تحریک غشاء مخاطی ، گلودرد، آنمی، ماکروسیتوز، ترومبوسیتوپنی، افزایش تولید مثل در انحراف کروموزوم سیستم تنفسی فوقانی، درد قفسه سینه، سیستم عصبی ، پوست، اسهال، سرفه ، تهوع و استفراغ، دستگاه گوارش ، مشکل دفع ادرار ، درد مفصلی ، لکوپنی لوسمی حاد میلیوم ، لوسمی حاد لنفوسیتی لوسمی حاد اریترولوکمیا ، لوسمی حاد میلومونوسیتی لوسمی حاد پرومیلوسیتیک ، لوسمی سلول های مویی، لوسمی مزمن میلوئیدی، لوسمی لنفوسیتی مزمن، لوسمی هوچکین ، لوسمی غیر هوچکین ، مولتیپل میلوما، سرطان معده سرطان ریه ، لنفوسارکوم، سرطان ریه، سرطان نازوفارنکس، سرطان کبد و سرطان روده

* هیدروکربن های نفتی:

سرطان کولون ، سرطان معده ، سرطان مغز، سرطان لوزوالمعده ، سرطان پروستات ، سرطان های همانوپوئیدی و لنفاوی، لوسمی، سرطان ریه، سرطان پوست بیماری های روماتیسمی، لوپوس، علائم عصبی ، علائم تنفسی ، بیماری های قلبی و عروقی از جمله سکته مغزی و آنژین

ترکیبات آلی فرار آلاینده پتروشیمی تهویه و تصفیه بگفیلتر کربن فعال 1پیش فیلتر vocs air filter hepa-carbon-filtering-air-purifiers-filtration-let-pass-particle-air-filter-carbon2

تهویه و تصفیه ترکیبات آلی فرار (VOCs)

برای تهویه و تصفیه ترکیبات الی فرار ، از فیلتر های کیسه ای پلی استر و فیلتر های هپا استفاده می شود اما این فیلتر ها کافی نیست . یکی از روش های جذب و کاهش غلظت ترکیبات آلی فرار استفاده از فیلتر کربن فعال می باشد. کربن فعال (Carbon Active) با خاصیت از جاذبه نسبتاً بالایی که دار (چگالی خاص) ، آلاینده های داخل سیالات را به خود جذب می کند.. کربن فعال در ماشین آلات تصفیه کننده ، تجهیزات آزمایشگاهی ، داخل فیلترهای هوا و دستگاه های بگفیلتر و غیره به کار برده می شود.

عملکرد فیلتر های کربن فعال

مساحت سطح فیلتر های کربن فعال باعث بوجود آمدن نیروی جاذبه مشابه نیروی گرانش می شود که سایر مولکول های مواد آلاینده را تا حد قابل توجهی به سطح خود جذب می کند. پس مواد آلوده کننده ی سیالات به دلیل اختلاف غلظت بین مواد جاذب و آلاینده در هنگام عبور از فیلتر های کربن فعال داخل حفره های فیلتر کربن حبس و به آن می چسبد . ترکیبات آلی فرار جرم مولکولی بالایی دارند و خنثی (غیر قطبی) هستند . این مواد نیز به دلایل ذکر شده به راحتی به کربن فعال می چسبد . برای بالا رفتن کارایی کربن فعال ، آالاینده و کربن باید در آب حل شده باشند .
علاوه بر این روش جذب ،ممکن است واکنش های شیمیایی نیز روی سطح کربن فعال اتفاق بیوفتد. به طور مثال هنگام مواجهه کلرین با کربن فعال و اتفاق واکنش یون های کلراید تولید می شوند .
* دما نقش مهمی در عملکرد کربن فعال دارد و موجب تغییر در گرمای جذب و آنتروپی می گردد. البته تاثیر میزان جذب فیزیکی خیلی بیشتر از تاثیر دما می باشد. در مورد رابطه دما و میزان جذب کربن فعال تحقیقات بسیاری انجام شده است .محققان دریافتند گرماهای جذب و تعداد کربن فعال رابطه خطی وجود دارد . اثر دما را بر جذب ترکیبات الی فرار کلر دار بدین گونه می باشد که زمانی که دما از 10 ﺑﻪ 40 درجه سانتی گراد تغییر می یابد. جذب کلرید متیلن بر کربن فعال ، %۶۰ کاهش میابد . همچنین اثر تغییر دما بر میزان جذب بنزن بر روی کربن فعال هنگامی که دما از 10 ﺑﻪ 120 درجه سانتی گراد تغییر میکند ، البته تحقیقات نشان داد که ﮐﺮﺑﻦ فعال اصلاح شده روزنه های بیشتری داشته و در نتیجه ﺑﻪ دما وابستگی بیشتری دارد . مطالعات روی درصد جذب انواع کربن های فعال ساخته شده و بر روی چهار ترکیب فرار آلی ( تترا کلرید کربن (CCl4 )، کلرو فرم (CHCl3 ) ، بنزن(C6H6 ) و متیلن کلراید (CH2Cl2) ) نشان داد که بنزن بیشتر از سه ترکیب دیگر جذب کربن فعال می شود. ظرفیت جذب ترکیبات الی فرار برای کربن های حاصله از زغال کک وابستگی کمتری به دما دارد.
* رطوبت در کربن فعال عامل دیگری در میزان جذب ترکیبات آلی فرار می باشد . هرچه رطوبت بالاتر باشد میزان جذب ترکیبات آلی فرار کاهش می ابد .تحقیقات روی میزان اثر گذاری رطوبت بر قدرت جذب کربن فعال صورت گرفته است که بنا بر آن مولکول های آلاینده مرطوب صرف نظر از سایر خواص فیزیکی و شیمیایی کمتر جذب کربن فعال شده اند . بنابراین حلالیت آلاینده فاکتور کم اهمیتی بر روی جذب در کربن فعال مرطوب می باشد. میزان جذب در کربن های فعال ساخته شده به روش اسیدفسفریک برای ترکیبات آلی فرار نسبتاً خوب می باشد . از این رو طبق مطالعات کربن فعال ساخته شده از پوست نارگیل با توجه به میزان رطوبت داخل آن عملکرد بهتری نسبت به سایر کربن های فعال دارد.
تیم مهندسان بیست با طراحی سیستم های تهویه صنعتی و تصفیه کننده های آلاینده های هوابرد مطابق با استاندارد ACGIH آمریکا پیشگام در ساخت تجهیزات فیلتراسیون به منظور جذب و خنثی سازی ترکیبات آلی فرار می باشد . برای آشنایی بیشتر با نحوه کار و اجرای این سیستم با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *