تهویه آشپزخانه صنعتی و رستوران تیم مهندسان بیست

تهویه آشپزخانه و رستوران ها

تهویه آشپزخانه صنعتی و رستوران تیم مهندسان بیست

داشتن تهویه مناسب برای آشپزخانه های صنعتی و رستوران ها امری ضروری برای کارکنان و سلامت مشتریان و همچنین بهداشت مواد غذایی می باشد. تهویه نا مناسب می تواند منجر به کاهش ایمنی و بهداشت ، کاهش بهره وری کارکنان ، افزایش مصرف سوخت ، آب و برق ، نارضایتی همسایگان و از همه مهم تر کاهش اشتیاق مشتریان و عدم رضایت آنها می شود. رستوران ها نیاز به سیستم تهویه چند منظوره دارند. یک سیستم تهویه بر جمع آوری و جذب بوی غذا و به حداقل رساندن دود و بخارات حاصل از فرآیند پخت و پز و یک سیستم تهویه مطبوع (HVAC) جهت متعادل سازی دمایی و رطوبتی دمای داخل رستوران برای کارکنان و مشتریان می باشد.

تهویه رستوران

هر منطقه از رستوران شما تهویه و کنترل درجه حرارت خاص خود را دارد. در اینجا مواردی وجود دارد که برای طراحی و ساخت سیستم تهویه به منظور هر بخش رستوران به آن توجه نمائید.

• تهویه غذا خوری

آیا غذا خوری بطور همیشگی دمای مطلوبی دارد یا ممکن است قسمت های از آن هوای کهنه و نامطلوب داشته باشد ؟
آیا فضای غذا خوری عاری از بوی شدید پخت و پز و هر گونه بوی ناخوشایند می باشد؟
آیا هوای غذا خوری شفاف و عاری از دود است ؟

• تهویه سرویس بهداشتی

آیا سرویس بهداشتی بیش از حد سرد یا گرم می شود؟
آیا هوای سرویس بهداشتی عاری از بوی نامطبوع است ؟

• تهویه لابی

آیا مهمانان منتظر از افزایش و کاهش دما و جریان شدید باد محافظت می شوند ؟

• تهویه ناهارخوری در فضای باز و محیط بیرون

آیا پاسیو بیش از حد گرم است یا سرد ؟
آیا هوای خروجی آشپزخانه در منطقه درو از فضای بیرون هدایت می شود یا خیر؟

برای مشاوره تماس بگیرید
تهویه مطبوع غذا خوری و لابی تیم مهندسان بیست

تهویه برای آشپزخانه رستوران

آشپزخانه قلب رستوران شماست به همین خاطر بیشترین نیاز به سیستم تهویه را دارد . تهویه آشپز خانه شامل موارد زیر است

1- سیستم خنک کننده

در اکثر آشپز خانه ها تمام تجهیزات و دستگاه ها از قبیل ، اجاق گاز ، فر ، منقل ، یخچال ، ماشین ظرفشویی و … در یک منطقه نسبتاً کوچک جا نمایی شده و همزمان روشن می باشد. این موضوع به خصوص در فصل تابستان موجب گرم شدن و بالا رفتن دمای آشپزخانه به سطح دمای غیر قابل تحمل برسد . دمای بالا ی آشپز خانه نه تنها برای کارکنان آن مزاحمت ایجاد میکند بلکه بر سود آوری رستوران شما نیز تاثیر می گذارد. مطالعات نشان داده است که ماکزیمم بهره وری کارکنان در دمای بین 71 تا 77 درجه فارنهایت (22 الی 25 درجه سانتی گراد) می باشد. لذا بر اساس توصیه سازمان OSHA تنظیمات ترموستات دستگاه های تهویه مطبوع در این بازه دمایی قرار دارد. بالا تر از دمای مطلوب احتمال رخ دادن هر نوع اشتباهی در آشپزخانه از قبیل آسیب شخصی تا تحویل سفارشات می باشد.
گرمای بیش از حد آشپز خانه موجب کارکرد بیشتر کمپرسور های یخچال و فریزر می شود و در نتیجه افزایش مصرف برق را به دنبال دارد. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که دمای مناسب در آشپز خانه با سایر نقاط رستوران متفاوت است. بهتر است از یک سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای آشپزخانه استفاده نمائید.

2- سیستم هود و هواکش

با فرآیند پخت و پز ، چربی ، دود و ذرات معلق در هوا آزاد می شود ، که می تواند برای سلامت و تنفس کارکنان نا خوش آیند و خطرناک باشد. مقررات سازمان بهداشت نصب هود های تهویه بر روی وسایل آشپزی را الزامی می کند.

راهنمایی بیشتر

جهت آشنایی با استاندارد هود ها از قبیل ابعاد و قدرت مکش می توانید با کارشناسان تهویه که تخصص این کار را دارند مشورت نمائید. شما می توانید با قرار دادن لوازم پخت پز مثل اجاق ، فر و منقل تا حد ممکن به دیوار با محاط کردن فضای مکش ،کارایی هود خود را به حداکثر برسانید . لازم به ذکر است انواع هود آشپزخانه موجود است ، پس شما می بایست مطمعن باشید هود نصب شده برای فیلتر کردن چربی طراحی شده است یا خیر .

3- سیستم مهار آتش

ممکن است در حین کار آشپزان با اجاق یا منقل روغن یا وسیله ای ایجاد حریق نماید . بنابراین لازم می باشد هود های تهویه مجهز به سیستم مهار آتش باشد. سیستم مهار آتش همانند سیستم اطفا حریق ساختمان ها است که از مواد شیمیایی خشک یا گاز بی اثر مثل CO2 برای خاموش کرد آتش سوزی استفاده میکند. برای جلو گیری از آتش سوزی احتمالی بهتر است تمیز کردن هود ها جزو برنامه کارکنان رستوران باشد.
تنظیم هوای خروجی و ورودی می تواند کمک زیادی به بهینه سازی انرژی و دمای محل کار شما داشته باشد . شاید رستوران شما دارای یک سیستم جامع تهویه باشد اما ممکن است در منطقه خاصی مشکل داشته باشید. می توانید از تکنسین تهویه بخواهید تا با اصلاح یا اضافه کردن هواکش اگزاست یا هواکش تامین هوا یا یک دستگاه هواساز سیار یک محیط مطلوب و بی نقص تحویل شما دهد.

طراحی سیستم تهویه برای رستوران

جهت طراحی یک سیستم تهویه کارامد و کم هزینه باری آشپزخانه و رستوران باید موارد مختلفی مورد بررسی قرار بگیرد

1- هواگذر (فلو) هواکش رستوران

مهمترین اطلاعات برای سفارش هواکش خروجی هود آشپزخانه یا رستوران این است که بدانید چند متر مکعب بر ساعت یا چند CFM هوا لازم است (CFM مخفف فوت مکعب بر دقیقه است) . این هوا گذر میزان هوای مورد نیاز در واحد زمان است که تمام هوای کهنه با هوای تازه جابجا می شود. اگر نمی دانید که میزان هواگذر مورد نیاز شما چقدر است می توانید با کارشناس نهویه بیست تماس بگیرید تا به شما کمک نماید.
محاسبه دقیق هواگذر بسیار مهم است زیرا اگر هواگذر بسیار کم باشد قادر نخواهد بود هوای کافی را جابجا کند تا دود ، بو ، چربی ، گرما رطوبت و سایر آلودگی ها از بین برود. اگر هوا گذر بسیار زیاد باشد مشکلات دیگری مثل فشار منفی ، خلا و افزایش مصرف بیهوده انرژی را ایجاد می کند.

2- ابعاد هود آشپزخانه

قبل از انتخاب هواکش خروجی مناسب برای آشپزخانه باید ابعاد و اندازه های هود سیستم را بدانید تا به درستی هواگذر و قدرت مکش هواکش را محاسبه کنید. هرچه تعداد و ابعاد هود بزرگتر باشد شما به هواکش با ظرفیت بیشتری نیاز دارید و بالعکس

همین حالا تماس بگیرید
هود تهویه رستوران تیم مهندسان بیست

3- چه تجهیزات پخت و پزی زیر هود شما کار میکند؟

نوع سیستم تهویه مورد نیاز آشپز خانه شما تا حدود زیادی به نوع پخت و پز شما بستگی دارد. به عنوان مثال ، اگر کباب درست می کنید یا از دستگاه سرخ کن استفاده میکنید به یک سیستم تهویه نیاز دارید که توانایی جذب دود و چربی را دارد . یا اگر برای فر پیتزا از سوخت جامد استفاده می کنید سیستم تهویه شما باید بتواند ذرات سنگین حاصل از سوخت جامد را به طور کامل مکش و جذب نماید.

4- ابعاد و طول کانال و اتصالات انتقال هوای آشپزخانه و رستوران

هرچه طول کانال انتقال هوا بیشتر باشد هواکش خروجی بیشتر کار میکند . با داشتن طول تقریبی کانال بین هود تا هواکش می توانید هواکش با هواگذر مناسب را انتخاب کنید . همچنین دانستن سطح مقطع کانال که مستطیلی است یا گرد ، تعداد زانویی ها و سه راهی در ظرفیت هواکش موثر است.

5- محل قرار گیری هواکش رستوران

اگر برای اولین بار است که اقدام به طراحی و ساخت سیستم تهویه برای رستوران خود می کنید ، محل قرار گیری هواکش مهم است. برای این منظور دانستن ارتفاع پایه هواکش ، محیط پایه هواکش و ابعاد ورودی و خروجی هواکش را بدانید . معمولاً هواکش خروجی در ناحیه سقف یا پشت بام قرار داده می شود.

6- ارتفاع دود کش

اگر در همسایگی رستوران خود ساختمانی وجود ندارد دودکش در بالا ترین نقطه ساختمان خود به طول 20 درصد طول ساختمان نصب نمائید و چنانچه در مجاورت رستوران شما خانه ، مغازه و ساختمانی وجود دارد ارتفاع دود کش می بایست از بام بلند ترین ساختمان به میزان 20 درصد بلند تر باشد تا بو و دود موجب ازار ساکنان نشود.

7- جنس هود و کانال های داخل رستوران

به دلیل اینکه رستوران ها و آشپزخانه ها مستقیم با بهداشت و سلامت انسان در تماس اند جنس دستگاه ها و وسایل نباید از موادی باشد که امان تجزیه و تغییر حالت داشته باشد. به طور مثال آهن سیاه پس از مدتی در مجاورت رطوبت اکسید میشود و این اکسید ممکن است وارد غذا شود. لذا سازمان بهداشت قوانین و مقرراتی را در رابطه با جنس متریال به کار رفته در آشپز خانه ها تدوین نموده است. به همین منظور پیشنهاد میگردد جنس هود ، کانال و اتصالات و تمامی تجهیزاتی که در محیط داخل رستوران و آشپز خانه قرار دارد ، استیل ضد زنگ (استیل 304) باشد.

هود و هواکش تهویه آشپز خانه و رستوران تیم مهندسان بیست

تامین هوای رستوران

هنگامی که سیستم تهویه آشپزخانه یا رستوران هوای گرم و آلوده را به بیرون هدایت می کند ، بسیار اهمیت دارد که برای تامین هوای تازه یک راهکاری اجرا می گردد. چنانچه هوای کافی تامین نشود در فضای آشپز خانه یا غذا خوری داخل رستوران خلا به وجود می آید که این موضوع سبب گرفتگی هوا ، کاهش اکسیژن و کیفیت هوا ، کاهش بهره وری و انرژی سیستم هواکش و تهویه مطبوع و بهم خوردن درب ها و پنجره ها می گردد . اگر مشکلاتی ازین قبیل را تجربه میکنید بهتر است جهت اصلاح سیستم تهویه خروجی و تامین هوای رستوران یا آشپزخانه خود با کارشناس مطرح نمایید تا مطابق استاندارد OSHA سیستم تهویه صنعتی و نهویه مطبوع را طراحی و پیاده سازی نمائید.

تهویه رستوران برای کاهش ابتلا به کویید -19

رستوران ها و آشپز خانه ها جزو اماکن پر تردد هستند که بهداشت و سلامت آن بسیار حائز اهمیت است . در سال 2019 با گسترش ویروس کرونا ( کویید -19 ) و محدودیت های مشاغل رستوران ها و آشپز خانه ها جزو مشاغل حساس و پر خطر شناسایی شدند . اما با وجود این چه راهکاری وجود دارد تا بتوان از طریق آن بهداشت و سلامت رستوران ها و محیط هایی که محصولات غذایی تولید میکنند را تضمین کرد ؟
تهویه به کاهش شیوع ویروس کرونا (کویید-19) کمک میکند. با گسترش ویروس کرونا امکان آلوده بودن هوای بیرون وجود دارد و با توجه به اینکه تجهیزات تامین هوا ، هوای بیرون را گرفته گرم یا خنک می کند و به محیط داخل رستوران میدهد . علاوه بر تجهیزات گرمایشی و سرمایشی می بایست به تجهیزات آنتی باکتری و آنتی ویروسی مجهز باشد تا اگر ویروس یا باکتری مضری از طریق هوای بیرون داخل شد به طور کامل از بین برود. فیلتر های مجهز به اشعه فرا بنفش (UV) می تواند ویروس کرونا را از هوا پاک کند. این فیلتر ها صرفاً جلوی ویروس معلق در هوا را می گیرد و تاثیری بر انتقال ویروس از شخص به شخص دیگر ندارد.
قوانین بهداشت اشاره بر این دارد رستوران هایی که پس از تعطیلی طولانی مدت مجدداً راه اندازی می شوند ، باید علاوه بر ویروس کویید-19 از عدم شیوع باکتری ژیونلا که باکتری ایجاد کننده بیماری ریوی در هوا است اطمینان حاصل شود ، ژیونلا در مکان های مرطوب و هوای راکد ایجاد می شود. بنابر این داشتن سیستم تهویه مطبوع مجهز به فیلتر های ضد باکتری و ضد ویروسی در تمامی رستوران ها و اشپزخانه ها ضروری می باشد.
علاوه بر کنترل آلودگی و آلاینده های خطر ناک و تنظیم رطوبت و دمای محیط چالش پیشگیری از بیماری های ویروسی را به سیستم تهویه مطبوع خود اضافه نمائید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و کسب مشاوره جهت طراحی و ساخت سیستم تهویه برای رستوران و آشپزخانه صنعتی خود با تیم مهندسان بیست در تماس باشید.